Wrocławskie Inwestycje właśnie ogłosiły przetarg na projekt modernizacji ulicy Kościuszki, dzięki czemu na tę ulicę ma wrócić regularny ruch tramwajowy. Zyskają też piesi i rowerzyści. Pojawią się także długo oczekiwane nowe relacje skrętne dla tramwajów.
Wrocławskie Inwestycje w końcu ogłosiły
długo zapowiadany przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy ulicy Kościuszki, między Pułaskiego a Krakowską. Głównym celem stworzenia projektu będzie przywrócenie na tę ulicę ruchu tramwajowego - tory tramwajowe wciąż znajdują się na tej ulicy, gdzie regularny
ruch tramwajowy zawieszono w 2011 roku (później, do 2017 r. używano go jeszcze awaryjnie). Przywrócenie tramwajów na Kościuszki ma związek z budową nowego odcinka od pętli Księże Małe
do nowej pętli Księże Wielkie.W ramach zamówienia wykonawca przygotuje wariantową koncepcję programowo-przestrzenną w dwóch wariantach oraz właściwy projekt budowlany i wykonawczy. Projekt ma uwzględnić kompletną metamorfozę ulicy, z uwzględnieniem potrzeb komunikacji miejskiej - autobusowej i tramwajowej, budową wygodnych chodników i dróg rowerowych oraz zieleni ( w postaci parków kieszonkowych przy Pułaskiego i Zgodnej).
Nowe łuki torowe uelastycznią sieć tramwajową
Po modernizacji na ulicy ma powstać dwutorowa trasa tramwajowa wraz z nowymi łukami torowymi, których obecnie brakuje. Chodzi przede wszystkim o możliwość jazdy z ulicy Kościuszki w kierunku pl. Wróblewskiego przez Pułaskiego oraz o utworzenie łuków torowych z Kościuszki w Traugutta (jeśli będzie to możliwe ze względu na miejsce), co ma umożliwić jazdę tramwajem z Kościuszki przez Traugutta w kierunku Muzeum Etnograficznego.
Torowisko zostanie ułożone w jezdni, bez separacji od ruchu samochodowego. Wrocław wskazuje też, że przy montażu nowej sieci trakcyjnej mają zostać wykorzystane obecne kotwienia a wykonawcy projektu mają unikać projektowania nowych słupów trakcyjnych, które zawężałyby skrajnię obecnych chodników.
Poprawa przesiadek
Budowa nowej relacji skrętnej w kierunku Wróblewskiego przez Pułaskiego będzie też wymagała reorganizacji przystanków tramwajowych na skrzyżowaniu Kościuszki i Pułaskiego (zespół przystankowy kościuszki), zgodnie z poniższym schematem:
Widzimy więc, że dla wszystkich kierunków założono umiejscowienie przystanków przed skrzyżowaniem w celu umożliwienia dogodnych przesiadek między kierunkami obsługiwanymi przez dany przystanek. Przystanek na Kościuszki ma mieć formę przystanku wiedeńskiego.
Ponadto założono utworzenie pary przystanków w rejonie ulicy Świstackiego - w formie antyzatoki bądź przystanku wiedeńskiego oraz pary przystanków awaryjnych pomiędzy Krakowską a Chudoby, o ile utworzenie nowej relacji skrętnej z Kościuszki w Traugutta będzie możliwe. Ponadto zamawiający zaleca zaprojektowanie przystanku “Na dzikich łąkach” w taki sposób, aby umożliwić dogodne przesiadki w obrębie skrzyżowania. W tym celu proponuje przystanek wyspowy dla obu kierunków na Krakowskiej. UM Wrocław “zaleca” też zaprojektowanie wydzielonego trambuspasa przed skrzyżowaniem Pułaskiego i Krakowskiej.
Zieleń i drogi rowerowe
Po przebudowie parkowanie aut będzie odbywało się równolegle. W założeniach do projektu uwzględnione zostało zagospodarowanie klepiska (o powierzchni 3,9 tys. m2), obecnie dzikiego parkingu, po zachodniej stronie skrzyżowania Kościuszki z Pułaskiego. Zagospodarowany ma zostać również placyk o powierzchni 1,2 tys. m2 u zbiegu ulic Kościuszki z Komuny Paryskiej, nazywany przez mieszkańców placem trójkątnym.
Powstaną także dwukierunkowe drogi rowerowe - miasto rekomenduje stworzenie ich po obu stronach ulicy oraz równe i nowe chodniki.
Projekt w 18 miesięcy
Komplet dokumentów ma powstać w ciągu 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a twórca dokumentacji będzie także pełnił nadzór autorski nad realizacją prac budowlanych. Zaplanowano, że zostaną one zrealizowane do końca października 2029 roku.