Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław. Po latach tramwaje wrócą na Kościuszki. Miasto zleca projekt

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wrocław. Po latach tramwaje wrócą na Kościuszki. Miasto zleca projekt
mat. UM WrocławUlica Kościuszki z widocznymi nowymi łukami torowymi
Wrocławskie Inwestycje właśnie ogłosiły przetarg na projekt modernizacji ulicy Kościuszki, dzięki czemu na tę ulicę ma wrócić regularny ruch tramwajowy. Zyskają też piesi i rowerzyści. Pojawią się także długo oczekiwane nowe relacje skrętne dla tramwajów.

Wrocławskie Inwestycje w końcu ogłosiły długo zapowiadany przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy ulicy Kościuszki, między Pułaskiego a Krakowską. Głównym celem stworzenia projektu będzie przywrócenie na tę ulicę ruchu tramwajowego - tory tramwajowe wciąż znajdują się na tej ulicy, gdzie regularny ruch tramwajowy zawieszono w 2011 roku (później, do 2017 r. używano go jeszcze awaryjnie). Przywrócenie tramwajów na Kościuszki ma związek z budową nowego odcinka od pętli Księże Małe do nowej pętli Księże Wielkie.

W ramach zamówienia wykonawca przygotuje wariantową koncepcję programowo-przestrzenną w dwóch wariantach oraz właściwy projekt budowlany i wykonawczy. Projekt ma uwzględnić kompletną metamorfozę ulicy, z uwzględnieniem potrzeb komunikacji miejskiej - autobusowej i tramwajowej, budową wygodnych chodników i dróg rowerowych oraz zieleni ( w postaci parków kieszonkowych przy Pułaskiego i Zgodnej).

Nowe łuki torowe uelastycznią sieć tramwajową

Po modernizacji na ulicy ma powstać dwutorowa trasa tramwajowa wraz z nowymi łukami torowymi, których obecnie brakuje. Chodzi przede wszystkim o możliwość jazdy z ulicy Kościuszki w kierunku pl. Wróblewskiego przez Pułaskiego oraz o utworzenie łuków torowych z Kościuszki w Traugutta (jeśli będzie to możliwe ze względu na miejsce), co ma umożliwić jazdę tramwajem z Kościuszki przez Traugutta w kierunku Muzeum Etnograficznego.

Torowisko zostanie ułożone w jezdni, bez separacji od ruchu samochodowego. Wrocław wskazuje też, że przy montażu nowej sieci trakcyjnej mają zostać wykorzystane obecne kotwienia a wykonawcy projektu mają unikać projektowania nowych słupów trakcyjnych, które zawężałyby skrajnię obecnych chodników.

Poprawa przesiadek

Budowa nowej relacji skrętnej w kierunku Wróblewskiego przez Pułaskiego będzie też wymagała reorganizacji przystanków tramwajowych na skrzyżowaniu Kościuszki i Pułaskiego (zespół przystankowy kościuszki), zgodnie z poniższym schematem:



Widzimy więc, że dla wszystkich kierunków założono umiejscowienie przystanków przed skrzyżowaniem w celu umożliwienia dogodnych przesiadek między kierunkami obsługiwanymi przez dany przystanek. Przystanek na Kościuszki ma mieć formę przystanku wiedeńskiego.

Ponadto założono utworzenie pary przystanków w rejonie ulicy Świstackiego - w formie antyzatoki bądź przystanku wiedeńskiego oraz pary przystanków awaryjnych pomiędzy Krakowską a Chudoby, o ile utworzenie nowej relacji skrętnej z Kościuszki w Traugutta będzie możliwe. Ponadto zamawiający zaleca zaprojektowanie przystanku “Na dzikich łąkach” w taki sposób, aby umożliwić dogodne przesiadki w obrębie skrzyżowania. W tym celu proponuje przystanek wyspowy dla obu kierunków na Krakowskiej. UM Wrocław “zaleca” też zaprojektowanie wydzielonego trambuspasa przed skrzyżowaniem Pułaskiego i Krakowskiej.

Zieleń i drogi rowerowe

Po przebudowie parkowanie aut będzie odbywało się równolegle. W założeniach do projektu uwzględnione zostało zagospodarowanie klepiska (o powierzchni 3,9 tys. m2), obecnie dzikiego parkingu, po zachodniej stronie skrzyżowania Kościuszki z Pułaskiego. Zagospodarowany ma zostać również placyk o powierzchni 1,2 tys. m2 u zbiegu ulic Kościuszki z Komuny Paryskiej, nazywany przez mieszkańców placem trójkątnym.

Powstaną także dwukierunkowe drogi rowerowe - miasto rekomenduje stworzenie ich po obu stronach ulicy oraz równe i nowe chodniki.

Projekt w 18 miesięcy

Komplet dokumentów ma powstać w ciągu 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a twórca dokumentacji będzie także pełnił nadzór autorski nad realizacją prac budowlanych. Zaplanowano, że zostaną one zrealizowane do końca października 2029 roku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij